Depression

deppe
http://urplay.se/Produkter/185809-Vara-sjukdomars-historia-Depression

Depressionens utveckling enligt den senaste forskningen.

Depression tycks vara kopplad till tidiga stadier av hjärnans evolution. Depressionens ursprung är väldigt gamla evolutionära mekanismer. Amygdala är avgörande för uppkomsten av depression. Så länge vi levde i jämlika samhällen kunde vi hålla sjukdomen ifrån oss. Men när dagens moderna samhälle uppstod började amygdala löpa amok och det gav upphov till depressioner.
Faktorer som överstimulerar amygdala & ger höga nivåer av stresshormoner och i förlängningen kan ge depression:

Kronisk stress. (rovdjur) Ständig utsöndring av stresshormon skapar depression och skadar hjärnan.
Social isolering. (ensamhet) Att vara ensam i ett gruppsamhälle kan orsaka ångest eller rädsla vilket kan få amygdala att överreagera.
Minnen. Att ofta minnas skrämmande händelser orsakar en stark reaktion i amygdala som kan orsaka depression.
Andras minnen och extern påverkan. (talet) Andras hemska upplevelser kan bli minnen i vår egen hjärna. Amygdala kan stimuleras av att bara lyssna på andra.
Orättvisa och ojämlikhet. Dagens klyftor och samhälle har gjort allt värre.
Stadsmiljöer orsakar mer depressioner. Amygdalas aktivitet ökar för människor som bor i städer då stadsbor ofta inte har nära förhållande med varandra. Extra utsatta är ekonomiskt sårbara.

Påfrestningar i yrkeslivet, ensamma liv i städer och fattigdom. Det moderna samhället är fullt av faktorer som kan utlösa depression. I takt med att samhället blir mer komplext blir sjukdomen vanligare.

Mekanismer som förhindrar depression:

Rättvisa och jämlikhet. Jämlikheten har hjälpt människan att överleva. Amygdala reagerar om man får för mycket eller för lite och nästan inte alls om man får lika. 

TLCTherapeutic Lifestyle Change  (Hadzaterapi)
– Tillit till terapeuter och stärka banden till sin omgivning genom gruppaktiviteter.
– Regelbunden motion och en förbättrad livsstil. Motion bidrar till att nya nervceller bildas i en skadad hjärna.
– Regelbundna vanor, att få solljus och lägga sig tidigt. En regelbunden livsstil kan normalisera utsöndringen av stresshormoner.

http://urplay.se/Produkter/185809-Vara-sjukdomars-historia-Depression

depression

Det här inlägget postades i Body & Soul. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s