Minnen och salt/ Memories and salt

Minnen och salt

6:e November, 2013 av Paulo Coelho
qphrwk

Jag anländer till Madrid klockan åtta på morgonen. Jag kommer bara vara här ett par timmar, så det är inte värt att ringa vänner och ordna för att se dem. Jag väljer att gå på promenad, ensam, till mina favoritplatser och jag hamnar på en bänk i Retiroparken, rökande en cigarett.

”Du ser ut att vara långväga hemifrån, säger en gammal man, som gör mig sällskap på bänken.

”Åh, jag är här,” säger jag, ”men jag sitter på samma bänk som jag gjorde med en målarvän till mig, Anastasio Ranchal, för 24 år sedan, år 1986. Vi tittar båda på min fru, Christina, som har haft lite för mycket att dricka och försöker dansa flamenco. ”

”Njut av dina minnen, säger den gamle mannen.

”Men glöm inte att minnen är som salt: rätt mängd framhäver smaken i maten, för mycket förstör den. Om du bor i det förflutna hela tiden, kommer du finna dig själv utan ett nu att minnas. ”

Memories and salt

November 6, 2013 by 

qphrwk

I arrive in Madrid at eight o’clock in the morning. I will only be here a few hours, so it’s not worth phoning friends and arranging to see them. I decide to go for a walk alone in my favourite places, and I end up sitting smoking a cigarette on a bench in the Retiro Park.

‘You look miles away,’ says an old man, joining me on the bench.

‘Oh, I’m here,’ I say, ‘but I’m sitting on this same bench with a painter friend of mine, Anastasio Ranchal, 24 years ago in 1986. We are both watching my wife, Christina, who has had a bit too much to drink and is trying to dance the flamenco.’

‘Enjoy your memories,’ says the old man.

‘But don’t forget that memory is like salt: the right amount brings out the flavour in food, too much ruins it. If you live in the past all the time, you’ll find yourself with no present to remember.’

Det här inlägget postades i Paulo Coelho på svenska. Bokmärk permalänken.

Kommentera

