“Varför straffade du mig?”/ “Why did you punish me?”

När han var ung, hade Cosroes (sedermera Cosroes I) en mästare som lyckades göra honom till en framstående elev i alla ämnen han lärde ut.
En eftermiddag, utan någon uppenbar anledning, straffade mästaren honom mycket hårt

Många år senare, tillträdde Cosroes tronen. En av de första åtgärderna han vidtog var att skicka efter sin barndoms mästare och kräva en förklaring till den orättvisa han hade begått

”Varför straffade du mig? Du vet att jag inte förtjänade det ”

”När jag såg din intelligens, insåg jag direkt att du skulle ärva din faders tron,” svarade mästaren

” Så jag bestämde mig för att visa dig hur orättvisa kan märka en man för resten av hans liv.
Jag hoppas att du aldrig kommer att straffa någon utan anledning ”

www.PauloCoelho.se

———————————————————————————-

 

When he was young, Cosroes (later on Cosroes I) had a master who managed to make him an outstanding student in all the subjects he learned.
One afternoon, for no apparent reason, the master punished him very severely.

Years later, Cosroes succeeded to the throne. One of the first measures he took was to send for his childhood master and demand an explanation for the injustice he had committed.

“Why did you punish me? You know I did not deserve it”

“When I saw your intelligence, I realized right away that you would inherit your father’s throne,” answered the master.

“And so I decided to show you how injustice is capable of marking a man for the rest of his life.
I hope that you will never chastise anyone without reason.”
www.PauloCoelho.se

Det här inlägget postades i Paulo Coelho på svenska. Bokmärk permalänken.

Kommentera

