Fulla för kärlekens skull / Drunk for love’s sake – Eldkvarn

(translation is not poetic, just true)

Nånstans slog klockan fyra

Somewhere the clock struck four

Och ute faller regn

And outside the rain falls

Jag reser om en timme

I travel in an hour

Maria sover än

Maria still asleep

Vi satt på Rörstrandsgatan

We sat on Rörstrandsgatan

Igår kväll och drack vin

Last night and drank wine

Hösten fyllde våra hjärtan

Autumn filled our hearts

Två älskande var vi

Two lovers we were

Och väskan är redan packad

And the bag is already packed

Men jag vill inte gå

But I do not want to go

Hur lämnar man den man älskar?

How do you leave the one you love?

Jag kommer aldrig att förstå

I will never understand

Det fanns en tid för länge sen

There was a time long ago

när mitt hjärta var av sten

when my heart was made ​​of stone

Jag kunde lämna allt och alla

I could leave everything and everyone

jag bara bytte roll och scen

I just changed the role and scene

Nu rullar tårar nerför kinden

Now the tears are rolling down my cheek

när jag kör ut genom Söder Tull

when I drive out through Söder Tull

Ikväll ska jag bli full för kärlekens skull

Tonight I will get drunk for love’s sake

Söndagkväll i den stad jag föddes

Sunday Evening in the city I was born

Jag står i en bar med gamla vänner

I’m standing in a bar with old friends

Vi svor eden när vi var unga

We swore the oath when we were young

Alla för en vad som än hände

All for one whatever happened

Men det vilda livet rev mig

But the wild life tore me

någon reser och nån blir kvar

some travel and some remain

Guds ära till dem som stannar

God’s glory to those who stay

och bär de döda till sin grav

and carry the dead to the grave

Nu går jag gator genom minnen

Now I walk the streets of memories

genom spårvagnars land

through the city of trams

Genom röken från fabrikerna

Through the smoke from the factories

innan alla jobb försvann

before all the jobs vanished

Och bilder från min hemstad jagar mig i sömnen

And pictures from my hometown haunt me in my sleep

Det här är för dom som aldrig kom fram

This is for those who never arrived

till andra sidan drömmen

on the other side of the dream

Folk skjuter sig för pannan

People shoot themselves

eller dödar någon annan

or kills someone else

Och vi dricker för kärlekens skull

And we drink for love’s sake

Vi är fulla för kärlekens skull

We are drunk for love’s sake

Jag har rest tio tusen mil

I have traveled ten thousand miles

mitt liv är tåg och båt och bil

my life is train and boat and car

Jag går ut naken mitt i natten

I walk out naked in the middle of the night

Jag är en ö och du är vatten

I am an island and you are water

Och det är sommar i en sekund

And it’s summer for one second

och jag minns varenda stund

and I remember each and every moment

när vi gick till havet för kärlekens skull

when we went to the ocean for love’s sake

När vi blev fulla för kärlekens skull

When we got drunk for love’s sake

Och döden och ensamheten har ringt och bokat bord

And death and loneliness have called and booked a table

och mellan väggarna i kyrkan ekar tusen år av ord

and between the walls of the church echo thousand years of words

Och vi pratade i mörkret

And we talked in the dark

jag sa ”Älskling, säg vad du vill ha

I said, ”Honey, tell me what you want

glöm den allvarsamma leken, nu kommer jag tillbaks”

forget about the serious game, now I’m back ”

Och jag sätter mig i bilen

And I sit down in the car

och röker en cigarett

and smoke a cigarette

Ja, ännu finns den sorten som inte gör allt rätt

Yes, still there are the kind that does not make everything right

Och min bror sitter brevid mig

And my brother is sitting next to me

som en vilsen Don Qjuijote

like a lost Don Qjuijote

Med gitarren tätt intill sig

With the guitar close to him

alltid redo för ett skott

always ready for a shot

Vi är på väg till en ny dag

We are heading for a new day

Vi är på väg till Stockholm stad

We are heading to Stockholm city

Vi ska bli fulla för kärlekens skull

We will be drunk for love’s sake

Vi har vingar av guld

We have wings of gold

och vi ramlar omkull

and we fall down

Och vi är fulla för kärlekens skull

And we are drunk for love’s sake

Vi är fulla för kärlekens skull

We are drunk for love’s sake

Vi är fulla för kärlekens skull

We are drunk for love’s sake

Det här inlägget postades i Musik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

