Varför berätta historier

av Paulo Coelho den 14:e december, 2011.

Elie Wiesel erinrar sig om att den store rabbinen Israel Shem Tov, när han såg att judarna behandlades illa, gick in i skogen, tände en helig eld, och bad en speciell bön som ber Gud att skydda sitt folk. Och Gud sände honom ett mirakel.

Senare, skulle hans lärjunge Maggid de Mezritch, som följde i sin mästares fotspår, gå till samma del av skogen och säga:
”Universums herre, jag vet inte hur man tänder den heliga elden, men jag vet den speciella bönen, hör mig, snälla”
Miraklet skedde alltid.

En generation gick, och rabbinen Moshe-Leib av Sasov, när han såg hur hans folk blev förföljda, gick han till skogen och sa:
”Jag vet inte hur man tänder den heliga elden, inte kan jag heller den speciella bönen, men jag kommer fortfarande ihåg platsen. Hjälp oss, Herre! ”
Och Herren hjälpte.

Femtio år senare, talade rabbinen Israel de Rizhin i sin rullstol till Gud:
”Jag vet inte hur man tänder den heliga elden, inte heller bönen, och jag kan inte ens hitta platsen i skogen. Allt jag kan göra är att berätta den här historien, och hoppas att Gud hör mig. ”
Och Herren hjälpte. ”

Det är därför jag älskar historieberättandet, berättelser är hur vi lär oss. Stamfäderna för världens religioner förstod detta, de förde vidare våra stora myter och legender från generation till generation

Som någon sa: ”universum består av berättelser, inte atomer.”

I orginal postad här: http://paulocoelhoblog.com/2011/12/14/stories/
Paulo Coelho på svenska: http://www.facebook.com/PauloCoelhoSverige
Översättning: oLaVie, kommentera gärna

Det här inlägget postades i Paulo Coelho på svenska och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

