“Mitt hjärta är rädd för att lida”

av PAULO COELHO den 14:e februari, 2012

”Varför måste vi lyssna till våra hjärtan?” frågade pojken, när de hade slagit läger den dagen.

”Därför att där ditt hjärta är. Det är där du hittar din skatt.”

”Men mitt hjärta är upprört”, sa pojken. ”Det har sina drömmar, det blir känslomässigt och det har blivit passionerad över en kvinna i öknen. Det begär saker av mig och det håller mig vaken många nätter, när jag tänker på henne. ”

”Ja, det är bra. Ditt hjärta lever. Fortsätt lyssna på vad det har att säga dig. ”

”Mitt hjärta är en förrädare”, sa pojken till alkemisten, när de hade stannat för att vila hästarna. ”Det vill inte att jag ska gå vidare.”

”Det låter vettigt. Naturligtvis är det rädd för att att fullfölja din dröm, du kan ju förlora allt du har vunnit. ”

”Men, varför ska jag lyssna till mitt hjärta?”

”Eftersom du kommer aldrig mer att kunna hålla det tyst. ”

”Menar du att jag bör lyssna, även om det är förrädiskt?”

”Förräderi är ett slag som kommer oväntat. Om du känner ditt hjärta väl, kommer det aldrig att kunna göra så mot dig. Eftersom du vet dess drömmar och önskemål, och vet hur man hanterar dem.

”Mitt hjärta är rädd för att det kommer att behöva lida”, berättade pojken för alkemisten en natt när de tittade upp mot den månlösa himlen.

”Säg ditt hjärta att rädslan för lidande är värre än själva lidandet. Och att inget hjärta någonsin har lidit när det gått på jakt efter sina drömmar, eftersom varje sekund av jakten är en sekunds möte med Gud och med evigheten. ”

Från “Alkemisten”

I original postad här: http://paulocoelhoblog.com/2012/02/14/our-hear/
Paulo Coelho på svenska: http://www.facebook.com/PauloCoelhoSverige
Översättning: oLaVie (kommentera gärna) (http://twitter.com/O_La_Vie)

Det här inlägget postades i Paulo Coelho på svenska. Bokmärk permalänken.

Kommentera

