Mannen och hans skugga

av PAULO COELHO den 10:e november, 2010

Illustration av Ken Crane

 

För många år sedan, bodde det en man som kunde älska och förlåta alla han kom i kontakt med. På grund av detta, sände Gud en ängel för att prata med honom.

Gud bad mig komma och besöka dig och berätta att han vill belöna dig för din godhet, sa ängeln. ”Du kan få vilken gåva du önskar. Vill du ha gåvan att kunna hela?

”Absolut inte”, sa mannen. ”Jag skulle föredra att Gud istället valde dem som borde bli helade.”

”Eller att leda syndare tillbaka till den Sanna vägen? ”

”Det är ett jobb för änglar som du. Jag vill inte bli vördad av någon eller fungera som ett bestående exempel. ”

”Förstå, jag kan inte återvända till himlen utan att ha gett dig ett mirakel. Om du inte väljer, måste jag välja ett åt dig. ”

Mannen tänkte efter en stund och sa sedan:
”Okej, jag skulle vilja att bra saker sker genom mig, men utan att någon märker det, inte ens jag, så att jag inte begår synden fåfänga.”

Så ängeln ordnade så att mannens skugga skulle ha läkandets kraft, men bara när solen sken på mannens ansikte. På så sätt vart han än gick, blev de sjuka botade, jorden växte bördigt igen och sorgsna människor återupptäckt lyckan.

Mannen rest runt på Jorden i många år, omedveten om de mirakel han utförde när han var vänd mot solen, då var hans skugga alltid bakom honom. På så sätt kunde han leva och dö omedveten om sin egen helighet.

I original postad här: http://paulocoelhoblog.com/2010/11/10/the-man-and-his-shadow/
Paulo Coelho på svenska: http://www.facebook.com/PauloCoelhoSverige
Översättning: oLaVie (kommentera gärna)
Det här inlägget postades i Paulo Coelho på svenska. Bokmärk permalänken.

Kommentera

