Bön om förlåtelse (Alef)

av PAULO COELHO den 30:e november, 2010

Hilal och jag, 2006

 

Hilal söker efter inspiration från de gyllene väggarna, från kolonnerna, från personerna som kommer i denna stund på morgonen, i de tända stearinljusens lågor.- Jag förlåter flickan jag var, inte för att jag vill bli ett helgon, men eftersom jag inte vill uthärda detta hat. Detta tröttsamt hat.

Det här var inte vad jag förväntade mig.
– Du får inte förlåta allt och alla, men förlåt mig.
– Jag förlåter allt och alla. Jag förlåter dig för att jag älskar dig och du älskar inte mig.  Jag förlåter dig för att du avvisar mig och jag förlorar min makt.

Hon sluter ögonen och höjer händerna mot taket.

– Jag är befriad från hat genom förlåtelse och kärlek. Jag förstår att lidande, när det inte kan undvikas, hjälper mig att närma mig frälsning.
Hilal talar mjukt men akustiken i kyrkan är så perfekt att allt hon säger verkar eka runt i alla de fyra hörnen. Men min erfarenhet säger mig att hon kanaliserar anden av ett barn.

Tårarna jag utgjutit, förlåter jag.
Lidandet och besvikelserna, förlåter jag.
Sveken och lögnerna, förlåter jag.
Förtalet och beräknandet, förlåter jag.
Hatet och förföljelserna, förlåter jag.
Slagen som utdelades, förlåter jag.
De krossade drömmarna, förlåter jag.
De döda förhoppningarna, förlåter jag.
Missnöjet och avundsjukan, förlåter jag.
Likgiltigheten och illviljan, förlåter jag.
Orättvisan i rättvisans namn, förlåter jag.
Vreden och övergreppen, förlåter jag.
Försummelserna och glömskan, förlåter jag.
Världen med alla dess ondska, förlåter jag.

Hon sänker sina armar, öppnar ögonen och placerar händerna över sitt ansikte.

Jag flyttar mig närmare för att kyssa henne, men hon gör en gest med händerna.
– Jag är inte klar än.
Hon sluter ögonen och tittar upp.

Sorg och bitterhet, byter jag ut mot förståelse och samförstånd.
Revolt, byter jag ut mot musiken som kommer från min fiol.
Smärta ersätter jag med glömska.
Hämnd, byter jag ut mot seger.

Jag kommer att kunna älska över allt missnöje.
Att ge även när jag berövats allt.
Att arbeta glatt även när jag befinner mig mitt i alla hinder.
Att torka tårarna även när jag fortfarande gråter.
Att tro även när jag är misskrediterad.

Hon öppnar ögonen, lägger sina händer på mitt huvud och säger med ett bemyndigande som kommer från ovan:

– Ske din vilja. Ske din vilja.

______________________
Från min nya bok ALEF, den verkliga historien bakom min Transsibiriska resa 2006.

I original postad här: http://paulocoelhoblog.com/2010/11/30/prayer-of-forgiveness/
Paulo Coelho på svenska: http://www.facebook.com/PauloCoelhoSverige
Översättning: oLaVie (kommentera gärna)

Det här inlägget postades i Paulo Coelho på svenska och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

