1 min läsning: världen som en spegel

1 min läsning: världen som en spegel
av PAULO COELHO den 1:e januari, 2012

(nedan är öppningssidorna till  “Alkemisten”. Må varje dag av detta nya år avspegla vår glädje)

Alkemisten plockade upp en bok som någon i karavanen hade haft med sig. När han bläddrade genom sidorna, fann han en berättelse om Narcissos.

Alkemisten kände till legenden om Narcissos, en yngling som varje dag knäböjde vid en sjö för att betrakta sin egen skönhet. Han var så fascinerad av sig själv att en morgon, föll han i sjön och drunknade. På den plats där han föll i, föddes en blomma som man kallar narciss.

Men det var inte så här som Oscar Wilde, författaren till boken, slutade berättelsen.

Han berättade att när Narcissos dog uppenbarade sig skogens gudinnor och de hittade sjön, som tidigare hade haft sötvatten, nu förvandlats till en sjö av salta tårar.

”Varför gråter du?” frågade gudinnorna.

”Jag gråter för Narcissos skull”, svarade sjön.

”Åh, det är ingen överraskning att du gråter över Narcissos”, sa de, ”för trots att vi alltid jagade efter honom i skogen, kunde du ensam begrunda hans skönhet på nära håll.”

”Men … var Narcissos vacker?”  frågade sjön.

”Vem om inte du, vet det bäst?” svarade gudinnorna i förundran. ”När det var vid dina stränder som han knäböjde varje dag för att beskåda sig själv!”

Sjön var tyst ett tag. Slutligen sa den:

”Jag gråter över Narcissos, men jag märkte aldrig att Narcissos var vacker.
”Jag gråter eftersom varje gång han knäböjde vid mina stränder, kunde jag se, i djupet av hans ögon, min egen skönhet speglas.”

”Vilken vacker berättelse,” tänkte Alkemisten.

GLATT 2012!

I original postad här: http://paulocoelhoblog.com/2012/01/01/narcissus-and-the-lake/
Paulo Coelho på svenska: http://www.facebook.com/PauloCoelhoSverige
Översättning: oLaVie (kommentera gärna)

Det här inlägget postades i Paulo Coelho på svenska. Bokmärk permalänken.

Kommentera

